Tyto webové stránky používají soubory cookies, které nám pomáhají zlepšovat naše služby, personalizovat reklamy a analyzovat návštěvnost. Používáním našich stránek s tímto souhlasíte.
Více informací

23. Mezinárodní festival dokumentárních filmů

ji-hlava dok cdf

Direct Vérité

Direct cinema je uragán, který jednou provždy změnil pravidla hry (nejen) dokumentární kinematografie. Je mu vlastní smysl pro nahodilost, krajní empatie a lehkost, se kterou se vzdává dojmu skutečnosti.

výpis filmů

Ať žije velryba
Dokumentární anti-Moby-Dick je spoluprací s Ch. Markerem – autorem komentáře, střihu a zvuku. Svěží poetická esej o údělu velryb reaguje na odsouzení jejich rybolovu na konferenci ve Stockholmu. V komentáři kombinuje mužský hlas jako tradiční explikativní a hlas ženský, který je intimní a evokuje velrybí myšlení. 
osobní program

Ať žije velryba

Chris Marker, Mario Ruspoli
Francie / 1972 / 17 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Dřevaři v Manouane
Snímek jednoho z nejdůležitějších a nejproduktivnějších kanadských dokumentaristů sleduje sezonní práci rozmanité skupiny dřevařů, mezi nimiž najdeme i zástupce kanadských indiánů. Styl kombinuje přístup direct cinema s lyrickým přístupem ke krajině, která si všechny podmaňuje.  
osobní program

Dřevaři v Manouane

Arthur Lamothe
Kanada / 1962 / 28 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Hitler? Toho neznám.
Debut B. Bliera je originální antiměšťácký pamflet založený na rozhovorech s několika Francouzi ve věku 15 až 22 let, kteří nepoznali Hitlera. Je unikátní svou formou postavenou na kameře a střihu. Ve své době šlo o natolik provokativní dílo, že bylo zakázáno do 18 let a staženo ze soutěže v Cannes.  
osobní program

Hitler? Toho neznám.

Bertrand Blier
Francie / 1961 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kavárnička
Reichenbach byl inovativní tvůrce, který točil všechno kolem sebe a nechal pracovat především vlastní intuici. Namísto portrétu lidí nabízí snímek portrét kavárničky, kde lidé jsou spíše rekvizity a zápletkou se stává až spontánně zaznamenaný telefonický rozhovor majitele kavárny a zákaznice.  
osobní program

Kavárnička

François Reichenbach
Francie / 1963 / 12 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Kronika jednoho léta
Tato sociologická anketa vznikla v létě roku 1960 jako projekt J. Rouche a E. Morina. Film se stal manifestem tzv. cinéma vérité (film pravda) a ve Francii šlo o první celovečerní snímek natočený s kontaktním zvukem. Mísí se zde postupy cinéma direct s novým pohledem na realitu, jak se začal prosazovat ve Francii.
osobní program

Kronika jednoho léta

Edgar Morin, Jean Rouch
Francie / 1961 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Lidé na sněžnicích
Klíčový film direct cinema vznikal bez scénáře a bez obvyklých povolení. Původně to měla být krátká čtyřminutová reportáž o tradičním sportu, jejíž výroba byla ale zamítnuta. Cílem bylo odvést diváka od tradičního reportážního dokumentarismu. Film ukázal cestu, jak dokument osvobodit od pravidel.
osobní program

Lidé na sněžnicích

Michel Brault, Gilles Groulx
Kanada / 1958 / 15 min.
sekce: Direct Vérité
Lidská pyramida
Rouch realitu nepronásleduje, on ji vyvolává. Kamera se neskrývá, ale staví se do popředí. Sociologický dokument o střetu kultury bělochů a černochů je založený na improvizaci. Simulace soužití desítky chlapců a dívek je pokusem zachytit podstatu reálně existující skutečnosti a rouchovské koncepce cinéma vérité. 
osobní program

Lidská pyramida

Jean Rouch
Francie / 1961 / 88 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Listy, co vás zlomí v kříži
Krátký film z televizní dokumentární série The Candid Eye, která byla obsahově zcela novátorská a měla ukázat nový způsob natáčení. Cílem v tomto konkrétním případě je vizuálně i zvukově zachytit otupující dřinu sezonní práce sběračů tabáku. I přesto v některých momentech spadá režie do jistého estetického ladění. 
osobní program

Listy, co vás zlomí v kříži

Terence Macartney-Filgate, Wolf Koenig, Roman Kroitor
Kanada / 1959 / 29 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Lomelin
Okamžikem pravdy nazývají toreadoři svůj první výstup v aréně. Sledujeme takovou chvíli v životě mexického toreadora, následně zařazeného mezi nejlepší toreadory všech dob. Bez jakéhokoliv komentáře se kamera stává součástí reality, pouze zvuková stopa a střih dodávají význam gestům a emocím Lomelina a jeho rodiny. 
osobní program

Lomelin

François Reichenbach
Francie / 1965 / 22 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Na okruhu
Další z pilířů direct cinema zachycuje slávu a smrt automobilového jezdce Eddieho Sachse. Kombinuje autentické i archivní záběry, černobílý i barevný film a využívá například zrychlených záběrů, aby dosáhl stejného účinku jako v případě Primárek. Opět jde o hledání logiky událostí a jejich objektivního obrazu.
osobní program

Na okruhu

Robert Drew, Richard Leacock
Spojené státy / 1960 / 58 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Námořní pěchota
Drsný obraz výcviku dobrovolníků amerického námořnictva je šestým dílem Reichenbachova cyklu Amerika očima Francouze. Skvostná poetizující úvaha o psychickém i fyzickém vyčerpání, kterému jsou tito adepti vystaveni. Dopad snímku pak dokládá i to, že S. Kubrick v Olověné vestě přebírá téměř celou úvodní scénu. 
osobní program

Námořní pěchota

François Reichenbach
Francie / 1957 / 22 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Neohlížej se
Pennebakerova tvorba je naprosto zásadní pro pochopení vývoje cinéma vérité mimo Francii. Dokument o Bobu Dylanovi je esencí tohoto stylu. Uveden byl až v roce 1967 a zaznamenal nečekaný divácký úspěch. Následně se stal vzorem pro další hudební dokumenty. Přitom jde pouze o záznam anglického turné v roce 1965. 
osobní program

Neohlížej se

Donn Alan Pennebaker
Spojené státy / 1967 / 95 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Neznámí této země
Natáčelo se ve vesničce Livinière v kraji Lozère. Místní vypovídají o své práci a životě v době, kdy je oblast ohrožena vylidněním a zánikem tradičního pěstitelství. Cílem bylo zachytit názory těchto lidí žijících ve značné izolaci a postihnout tak pravdu o celé situaci. 
osobní program

Neznámí této země

Mario Ruspoli
Francie / 1961 / 40 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Obchodní cestující
Američtí tvůrci jsou nejvzdálenější vertovskému pojmu film-pravda. Režisérské duo Mayslových je známé omezováním vlivu montáže. Zde se opírají o koncept living camera – být co nejblíže podstatě událostí a nezbavovat je mnohoznačnosti. Tématem filmu jsou životní peripetie několika podomních prodejců biblí. 
osobní program

Obchodní cestující

Charlotte Zwerin, David Maysles, Albert Maysles
Spojené státy / 1968 / 90 min.
sekce: Direct Vérité
Paul Anka
Na první pohled vypadá vše jako anketa o nadaném zpěvákovi, idolu jedné generace. Ve výsledku jde o unikátní koncept sledování hvězdy prostřednictvím vlastních fanoušků. Zásadní je zde zvuk, díky němuž se dosahuje nebývalého pocitu reality. Novátorský přístup doplňuje snímek o inscenované výjevy. 
osobní program

Paul Anka

Wolf Koenig, Roman Kroitor
Kanada / 1962 / 27 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Pohled na bláznovství
Snímek je složený z eponymního středometrážního filmu a krátké Vězeňské oslavy. Režisérovým záměrem bylo, aby divák lépe pochopil každodenní život pacientů i lékařů v psychiatrické léčebně v Saint-Alban, kde se ve své době konaly první pokusy s psychoterapií. Komentář využívá textů A. Artauda o šílenství.
osobní program

Pohled na bláznovství

Mario Ruspoli
Francie / 1961 / 53 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Pro příští pokolení
Obyvatelé ostrova Île-aux-Coudres se do roku 1924 živili mimo jiné lovem sviňuch. Filmaři se rozhodli v roce 1962 obnovit tuto tradiční činnost, která dodávala smysl a řád tamějšímu životu. Zpočátku bláznivý nápad se stává zásadním projektem direct cinema a dokonale vystihuje podstatu této metody natáčení.
osobní program

Pro příští pokolení

Pierre Perrault, Michel Brault
Kanada / 1962 / 105 min.
sekce: Direct Vérité
Severní nádraží
Kolektivní povídkový film Paříž očima… byl zamýšlen jako manifest nové vlny s cílem o ni oživit zájem. Nestalo se tak, ale vzniklo zajímavé dílo, jehož součástí je příběh Odile, která se pohádá se svým manželem a potkává záhadného muže. Snímek je natočený ve dvou záběrech na 16mm film, následně převedený na 35mm.  
osobní program

Severní nádraží

Jean Rouch
Francie / 1965 / 16 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Sladký venkov
Aneb jak se stát Francouzem v několika lekcích. Jde především o esenci cinéma vérité, mísí se zde esejistický přístup se snahou zachytit syrovou realitu v její pravdivosti, ale zároveň sledujeme jakousi dokumentární verzi Hoří, má panenko na francouzském venkově. 
osobní program

Sladký venkov

François Reichenbach
Francie / 1963 / 47 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Spatřit Miami
Ne nadarmo se režisér hlásí k inspiraci tvorbou Jeana Viga. V tomto snímku umně rozvíjí vlastní styl – dialogický komentář, mrtvolky, zpomalené záběry a paralelní montáž. Výsledkem je obraz bělošské a černošské společnosti. Film byl v Kanadě cenzurován kvůli záběrům z Kuby a na řečnícího Fidela Castra. 
osobní program

Spatřit Miami

Gilles Groulx
Kanada / 1962 / 31 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Tak jednoduchá hra
Režisér sice stvořil ódu na kanadský národní symbol – hokej – a zachytil fascinující baletní kreace, ale vyjádřil také jeho krutost a podřízení se mediální manipulaci. Virtuózní střih a významotvorné střídání barvy a černobílé přispěly k ocenění v Locarnu, avšak obsah přiměl ONF, aby se od snímku distancovalo.
osobní program

Tak jednoduchá hra

Gilles Groulx
Kanada / 1964 / 30 min.
sekce: Direct Vérité
Evropská premiéra
Úskoky
Skupina francouzských školáků se ptá svých amerických vrstevníků – co to je Far West? Malí Američané odpovídají za pomoci své učitelky. Režisér převádí do obrazu dětské výroky a ukazuje, jak stát vštěpuje oficiální názor na Far West. Sledujeme obrazové básnění, nebo jde o politicky angažovaný dokument direct cinema? 
osobní program

Úskoky

François Reichenbach
Francie / 1963 / 10 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Všechno nejlepší ke Dni matek
Tento kontroverzní film vyvolal diskuzi ohledně míry manipulace s diváckým názorem. Zdánlivě vypráví objektivní události kolem narození paterčat, ale ve skutečnosti je záznam velmi promyšleně upraven, aby si divák uvědomil absurditu celé kampaně. Nejde tu o ucelenost, ale o angažovanou objektivitu.
osobní program

Všechno nejlepší ke Dni matek

Richard Leacock, Donn Alan Pennebaker, Joyce Chopra
Spojené státy / 1963 / 30 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Zápas
Tvůrci snímku o wrestlingu svým autorským pojetím zcela překonali rozměr pouhé reportáže o zápase. Jednak mají diváci více informací než fanoušci v sále a mohou posuzovat nejen zápas, ale i reakce sportovního publika. Výběr hudby (Bach, Vivaldi) pak upozorňuje na fakt, že jde spíše o divadelní představení.
osobní program

Zápas

Michel Brault, Marcel Carrière, Claude Fournier, Claude Jutra
Kanada / 1961 / 28 min.
sekce: Direct Vérité
Evropská premiéra
Zářící zvíře
Ukázka pozdního doznívání direct cinema. Zdánlivě jde o záznam tradičního lovu na kanadského losa „orignal“, ve skutečnosti sledujeme cestu do kanadské duše. Suverénně natočený portrét kamarádů je čekáním na Godota a psychoanalytickým ponorem. Bájné zvíře se stává katalyzátorem mezilidských vztahů. 
osobní program

Zářící zvíře

Pierre Perrault
Kanada / 1982 / 127 min.
sekce: Direct Vérité
Česká premiéra
Ministerstvo kultury
Fond kinematografie
Evropská unie
Město Jihlava
Kraj Vysočina
Česká televize
Český rozhlas
Aktuálně.cz
Respekt
UPP
Current time