synopse
Prázdný sklad na okraji Paříže se pod vedením režiséra Mehrana Tamadona mění ve vězeňskou celu. Klaustrofobní prostor rekonstruuje podle instrukcí tří osob, které byly kvůli svým politickým názorům vězněny íránským režimem. Taghi Rahmani je proskribovaný, nespočetněkrát tvrdě vyslýchaný novinář. Mazyar Ebrahimi provozoval půjčovnu filmové techniky. Na základě pomluvy konkurenta byl obviněn ze špionáže. Homa Kahlori zakusila mučení íránských věznitelů již v 80. letech. Zatímco každý z nich podrobně popisuje a přehrává vliv hrůzných zážitků na tělo a mysl, klademe si spolu s režisérem otázku, zda vůbec existuje inscenační metoda, která by podobné útrapy zachytila v plném rozsahu.
„Ve filmu
Kde Bůh není jsem se snažil být ke svým postavám citlivý, protože to trauma je obrovské a já se o ně musel postarat. Vždycky jsem se snažil ujistit, že mohou jít dál; neustále jsem se jich ptal, jak se cítí. Byl jsem opravdu s nimi a chápal jsem, že přehrávání těchto scén jim může i trochu pomoci. Ale nebylo mým jediným cílem jim pomáhat, šlo mi o to, abych natočil film. Nemyslím si, že filmař je anděl nebo že má jenom dobré úmysly.“ — Mehran Tamadon
Zdroj citátu:
Cineuropabiografie
Mehran Tamadon (1972) se narodil v Teheránu. Od dvanácti let žil ve Francii. Po studiích pracoval čtyři roky jako architekt v Íránu. Od roku 2002 se věnuje výhradně umělecké tvorbě. Je autorem několika uměleckých instalací a režisérem celovečerních filmů
Bassidji (2009),
Iranien (2014) nebo
Můj nejhorší nepřítel (2023).
více o filmu
režie: | Mehran Tamadon |
producent: | Raphaël Pillosio, Elena Tatti |
kontakt
Andana Films / Stephan Riguet / France / contact@andanafilms.com
Film na festivalu
typ premiéry: | Česká premiéra |
ročník festivalu: | 2023 |
sekce: | Ji.hlava Online, Souhvězdí |
jazyk: | perština |
jazyk titulků: | angličtina |
barva: | Barevná |
Info
režie: | Mehran Tamadon |
originální název: | Jaii keh khoda nist |
země: | Francie, Švýcarsko |
rok: | 2023 |
délka filmu: | 112 min. |