Konferencí na téma fundraising v České republice již proběhlo mnoho, žádná z nich se ale nesoustředila výhradně na kulturní sektor. Ten přitom v této oblasti často pokulhává a většinu svých finančních zdrojů do rozpočtů získává skrze granty a dotace. Proto se MFDF Ji.hlava rozhodl uspořádat konferenci, která proběhne 10. května v Praze a je pro zástupce*kyně kulturních organizací přístupná zdarma. Cílem konference je sdílet nejnovější know-how týkající se získávání finančních zdrojů od filantropů*ek, mecenášů*ek či dárců*kyň a poskytnout jejím účastníkům*icím inspiraci jak svou instituci/projekt posunout v oblasti finanční diverzifikace dál.
Jak na filantropii v kultuře
Platforma proběhne formou celodenní konference v Praze a jejím cílem je seznámit účastníky*ice s možnostmi financování jejich kulturních institucí a projektů se zaměřením na soukromé a komerční (tedy negrantové) zdroje, naváže na podzimní setkání uskutečněné v rámci MFDF Ji.hlava.
Pro koho je konference vhodná? Pro všechny kulturní organizace a projekty, které chtějí s fundraisingem začít, chtějí prohloubit své dosavadní znalosti, připadá jim, že stagnují a neví jak se zlepšit. Pro studenty*ky kulturního managementu, pro současné i budoucí kulturní fundraisery*ky, pro management firem a nadací, kteří chtějí pěstovat kulturní sponsoring a neví, kde začít. A také pro veřejnost, kterou téma financování v kultuře zajímá.
Program: Během celodenní konference se účastníci*ice seznámí s vybranými experty*kami na fundraising, kteří*ré představí různé strategie financování, formu komunikace s donátory*kami i postup při tvorbě mecenášských klubů. Součástí programu bude i sdílení zkušeností vybraných kulturních institucí s jejich úspěchy a neúspěchy ve fundraisingu.
Na konferenci naváže neformální diskuzní talk show o stavu fundraisingu a filantropie v Česku. Následovaná networkingem s drobným občerstvením. Hlavními hosty*kami večera budou zasvěcení donátoři*rky spolu se zástupci*kyněmi kulturních institucí (Marek Hovorka za MFDF Ji.hlava, David Gaydečka za Metronom). Společně s moderátorem*kou se budou bavit o současném stavu fundraisingu a filantropie v kultuře, o budoucnosti financování kultury ze soukromých zdrojů, o motivacích donátorů*ek kulturu finančně podporovat a o důvodech proč je tak těžké peníze ze soukromých a firemních zdrojů získat. Večer bude nabádat pro aktivní diskuzi s publikem.
Program platformy:
9:00 Meet&Greet, ranní welcome drink
9:20 zahájení konference, úvodní slovo
Martina Pospíšilová, MFDF Ji.hlava
9:30 - 10:30 Smysl (ne)plánování ve fundraisingu
Helena Štohanzlová, Cesta domů
10:30 - 11:30 Strategie budování vztahů s dárci*kyněmi
Jan Gregor, Svět neziskovek
11:30 - 11:45 coffee break
11:45 - 12:45 Online fundraising
Jan Gregor, Svět neziskovek
12:45 - 14:00 pauza na individuální oběd
14:00 - 14:15 coffee and cake
14:15 - 15:15 Fundraising: Jak přestat věřit mýtům o fundraisingu
Martin Hudeček, RSJ Investments, DAMU
15:15 - 16:15 Klubové dárcovství
Martina Ptáčková, Wanda Toaderová,Targeta
16:15 - 17:15 Co se nám (ne)povedlo - příklady z praxe
Divadlo pod Palmovkou, Propamátky, Národní divadlo, Jatka78
17:15 - 17:30 sklenka vína
17:30 - 18:30 diskuzní talk show
Moderuje Linda Bartošová
Hosté*ky: Kateřina Zapletalová (Moser), Luboš Veselý (Karel Komárek Family Foundation), Jan Školník (Agentura pro rozvoj Broumovska), Marek Hovorka (MFDF Ji.hlava), David Gaydečka (Metronome)
18:30 - 20:00 neformální networking s drobným občerstvením
Představení témat:
9:30 - 10:30 Smysl (ne)plánování ve fundraisingu
Helena Štohanzlová
Co by sama Helena Štohanzlová ráda od někoho slyšela dřív, než k tomu došla metodou pokus-omyl? Jak se v realitě vypořádat s ideálem fundraisingových návodů a pouček? Jak se nenechat otrávit tím, že se nám v každodenní realitě přes veškerou snahu nedaří podle pouček fungovat? Proč je důležité učit se a nechat se inspirovat ostatními, ale ještě důležitější je otázka “kým”? Jak si nastavit kritéria, podle kterých se rozhoduji, do které akce půjdu a do které ne? Jaká přesně je role fundraisera*ky a co může chtít od zbytku organizace?
10:30 - 11:30 Strategie budování vztahů s dárci*kyněmi
Jan Gregor
Jsou organizace, pro kterou by individuální fundraising nebyl? Jsou jimi právě kulturní organizace? Co to má společného s klesající důvěrou společnosti vůči neziskovkám? Během úvodní přednášky si ukážeme, proč je individuální fundraising základem každé vitální kulturní organizace, která sebevědomě a transparentně dosahuje svého dopadu. A hlavně: podíváme se na to, proč jsou kulturní organizace v ČR v oblasti fundraisingu kovářovou a trochu ustrašenou kobylou a jak z toho ven.
Learning outcomes:
- Zbavíte se skepse, že řídit vztahy s nadšenci*kyněmi pro naši věc nemá smysl a nevyplatí se.
- Rozbijeme pár mylných představ, co to vlastně individuálních fundraising je.
- Získáte povědomí o prvních praktických krocích, jak na to.
11:45 - 12:45 Online fundraising
Jan Gregor
Metod individuálního fundraisingu je mnoho. Prakticky se dotkneme jedné z nich – online fundraisingu. Podíváme se na data z českého filantropického prostředí, na zdroje inspirace, které bychom neměli minout a hlavně čistě prakticky: naučíme se vytvářet kampaně, které chytnou za srdce.
Learning outcomes:
- Co je nejčastějším základem úspěchu (i neúspěchu) fundraisingové kampaně
- Jaké nástroje potřebuji a jak se v nich neztratit
- Struktura standardní online fundraisingové kampaně
14:15 - 15:15 Fundraising: Jak přestat věřit mýtům o fundraisingu
Martin Hudeček
Nalejme si čistého vína a přijměme pravdu o omezených možnostech fundraisingu v kulturních organizacích, zejména těch menších či začínajících. Jde to, ale pouze při silném odhodlání, vizi a dlouhodobé strategii. Přestanete věřit mýtům, jako je "najměte si fundraisera*ku a všechno bude hotovo" a místo toho se naučíte, jak získat silné dárce*kyně a sponzory*ky pomocí pochopení vlastní hodnoty a motivace dárců*kyň a partnerů*ek. Dále se dozvíte, jak důležité je zaměřit se na vlastní ziskové aktivity a proč byste se jimi měli zabývat. A protože akce činí rozdíly, budeme společně reflektovat (a možná i bořit) svoje strategie a tvořit nové.
Agenda:
- Úvod: Mýty o fundraisingu v kulturních organizacích a proč je důležité je překonat (10 minut)
- Motivace, optimální dárci*kyně a sponzoři*rky (20 min)
- Jak se vyhnout plýtvání časem a energií a dělat vic toho co funguje
- Jak identifikovat správné dárce*kyně a sponzory*rky
- Jak vytvářet spolupráci pro oboustranné obohacení
- Proč se zaměřit se na vlastní ziskové aktivity (10 minut)
- Metodika Michaela Kaisera "The Cycle" jako shrnutí celého dne (10 minut)
- Proaktivní workshop: Reflexe vlastních strategií a vytvoření draftu aktualizace (20 minut)
15:15 - 16:15 Klubové dárcovství
Martina Ptáčková, Wanda Toaderová
Spolupráce s komerčním a soukromým donátorským sektorem jsou zdroje financování kultury, jejichž potenciál je mnohonásobně vyšší než jeho současné běžné využívání.
Klubové dárcovství (v praxi Mecenášské kluby, Kluby přátel, patronů*ek apod.) vyžaduje kontinuální péči, ale nabízí jednu z nejstabilnějších variant bezgrantového fundraisingu.
Ukážeme vám cesty, jak založit fungující klub dárců*kyň - jak ho nazvat, čím ho naplnit, komu ho nabídnout, jak dárce*kyně nalákat. Možná ještě důležitější pro vás ale budou doporučení, jak skupinu dárců*kyň neztratit a naopak rozšířit.
Pro inspiraci se podíváme na příklady nejúspěšnějších dárcovských klubů českých kulturních subjektů.
16:15 - 17:15 Co se nám (ne)povedlo - příklady z praxe
Divadlo pod Palmovkou
Eliška Nováková
vedoucí marketingu a produkce
Národní divadlo
Karolína Matoušová Peštová
Manažerka Mecenášského klubu ND
Manažerka projektu CHAIRity – Vaše křeslo v Opeře
Propamátky
Aleš Kozák
Ředitel a fundraiser Institutu pro památky a kulturu
Jatka78
Kateřina Husičková
Finance manager Jatka78