V Bruselu skončily jedenácté ozvěny Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava. Pestrý program propojil projekcemi budovu Evropského parlamentu, dokumentární Festival en ville a filmové školy RITCS a KASK Ghent. Akce proběhla ve spolupráci s Českým centrem Brusel, Městem Jihlava a Krajem Vysočina. Dokumenty šestadvacátého ročníku bude následně možné vidět i v Rumunsku, USA, Francii nebo na Slovensku.
Včera skončily 11. Ozvěny Ji.hlavy v Belgii (7.–9. února). „Podobně jako festival i ji.hlavské ozvěny lákají rozmanité publikum; festivalové návštěvníky, studenty filmových škol i evropské politiky a úředníky. Mezinárodní prostředí umocňuje zážitek z projekcí i následných diskusí,“ uvedl ředitel ji.hlavského festivalu Marek Hovorka.
Program přímo v budově Evropského parlamentu slavnostně zahájil snímek Pongo Calling režiséra Tomáše Kratochvíla, který sleduje osud rodiny romského aktivisty Štefana Ponga. Po promítání proběhla diskuse s protagonistou Davidem Pongem a jeho rodinou. „Pro tátu by tato projekce byla splněný sen,“ řekl David Pongo, syn loni zesnulého hlavního hrdiny filmu. „Pověstný proslov, ve kterém prezident Zeman prohlásil, že devadesát procent Romů a Romek je nepřizpůsobivých, a proto nepracují, byl pro mě jen další fackou, na které jsem si za život již zvykl. Ale táta se s tím nesmířil a vyprovokoval akci, která měla obrovský ohlas. Věřím, že to i těm nejmocnějším lidem ukázalo, že mají dávat pozor na to, co říkají,“ dodal. Pongo Calling nedávno ocenil Český filmový a televizní svaz Filmovou cenu Trilobit.
KaprKód, Návštěvníci i Danielův svět
Letošní ozvěny v Belgii představily i nejlepší český dokumentární film uplynulé Ji.hlavy – KaprKód režisérky Lucie Králové, který byl den před uvedením v Bruselu oceněn Cenou české filmové kritiky jako dokumentární film roku. Program nabídl také tvorbu režisérky Veroniky Liškové. Publikum mělo možnost vidět hned dva filmy této autorky. Nechyběl například nejnovější snímek Návštěvníci, který porota šestadvacáté Ji.hlavy ocenila Zvláštním uznáním v sekci Česká radost za „sebejistotu v uměleckém výrazu.“ Režisérka ve filmu sleduje protagonistku a její rodinu v nejseverněji položeném městě světa, v Longyearbyenu na Špicberkách. „Během více než dvou let natáčení jsme postupně rozkrývali rozporuplné podoby tohoto místa skrývající se za ‚romantickou‘ představou o království věčné zimy a ledních medvědů,“ říká režisérka o filmu.
Program připomněl také snímek Danielův svět, který v roce 2014 získal v Ji.hlavě Cenu publika a následně zamířil na filmový festival Berlinale. V něm Veronika Lišková zachytila osud pětadvacetiletého studenta literární akademie Daniela, který se vypořádává se svojí sexuální orientací. S údělem homosexuálního pedofila seznamuje rodinu, přátele, společnost – a prostřednictvím tvůrčího psaní i sám sebe. „Trvalo mi dlouho, než jsem Daniela našla – studenta literární akademie, který se rozhodl pro veřejný coming out, když vydal svou autobiografickou knížku. Daniel mi řekl, že doposud u nikoho, komu se ke své orientaci přiznal, vážněji nenarazil, a že proto nevidí důvod, proč by měl svou tvář skrývat,“ uvedla tehdy režisérka.
Promítání nyní doplnila masterclass autorky, která se mimo jiné věnovala etice v dokumentárním filmu. „Jedním z témat, o kterém jsme během masterclass se studenty intenzivněji diskutovali, byla práce s protagonistou a její etický rozměr. Dotkli jsme se i problematiky inscenování scén v dokumentárním filmu a postupů, které mohou napomoci tomu, aby se ze scény původně inscenované, stala scéna, která si zachová dokumentární ‚pravdivost‘ a sociální herec se v ní může cítit přirozeně,“ uvedla Veronika Lišková.
Kompletní program ozvěn 26. dokumentární Ji.hlavy naleznete zde. Připravují se i ozvěny v Rumunsku, USA, Francii nebo na Slovensku.