synopse
Snímek arménského filmového génia Artavazda Pelešjana, jenž vznikl po sedmadvacetileté odmlce, je komplexním eposem pojednávajícím o velkoleposti a zničující síle přírody. Film je složený z černobílých záběrů zobrazujících destruktivní přírodní úkazy – povodně, hurikány, sopečné výbuchy či tornáda. Místy až děsivé výjevy doplňuje symfonický či operní hudební podkres. Celek vytváří monumentální uměleckou mozaiku vykazující znaky Pelešjanovy slavné distanční montáže. Prostřednictvím této metody nás poetické dílo konfrontuje s malostí lidstva a rozbíjí naši iluzi o tom, že člověk dokáže přírodě poručit.„Lidé občas tvrdí, že film je syntézou jiných uměleckých forem; podle mě to tak ale není. Dle mého názoru se vše odvíjí od dob stavby Babylonské věže, kdy bylo zahájeno rozdělení na všemožné jazyky. Z čistě technických důvodů film vznikl až po jiných uměleckých formách, ovšem ve své podstatě jim předchází. Snažím se tvořit čisté filmy, jež nevyužívají jazyka jiných uměleckých druhů. A pokaždé pátrám po prostředí, které kolem něj dokáže vytvořit emoční magnetické pole.“ — Artavazd Pelešjan
---
Zdroj: https://photogenie.be/cinema-has-never-been-modern-artavazd-pelechians-nature/
biografie
Legendární arménský režisér Artavazd Pelešjan (* 1938) na sebe poprvé upozornil během svých studií na VGIKu v 60. letech snímkem Začátek, v němž uplatnil teorii distanční montáže, za jejíž pomoci zpřítomnil převratné procesy společenských přeměn od dob Říjnové revoluce. Tuto metodu, odhalující iluzivní pohyb a promlouvající k publiku jazykem na pomezí umění, vědy a filozofie, využil i ve svých dalších dokumentech My, Obyvatelé, Naše století či Konec.více o filmu
režie: | Artavazd Pelechian |
Film na festivalu
typ premiéry: | Česká premiéra |
ročník festivalu: | 2022 |
sekce: | Zvláštní uvedení |
jazyk: | No Dialogue |
jazyk titulků: | No Subtitle |
barva: | Černobílá |
Info
režie: | Artavazd Pelechian |
originální název: | La Nature |
země: | Německo, Arménie, Francie |
rok: | 2020 |
délka filmu: | 64 min. |