synopse
Pořád se s někým dohaduji ohledně označení dokumentární film. Vadí mi, že když mluvíme o jiných než hraných filmech, jsou ostatní označení značně omezující. Ten výraz „dokumentární“ evokuje, že má jít o nějaký dokument. Ale film je přece mnohem víc než to. Jediný samostatný výrazně dokumentární film Susan Sontag je její portrét Izraele. Po dobu pěti týdnů patnáct hodin denně natáčela s utkvělou myšlenkou vytvořit upřímný film. Fascinovala ji skutečnost, že se události (a tedy scény z jejího filmu) odehrávaly před kamerou v reálném čase a bez přípravy. Najednou její práce režisérky nespočívala v písemné přípravě předem, ale musela se ex post vyrovnat s událostmi, které nemohla předvídat. Výsledkem jejího hledání rytmu a struktury je myšlenka – nesnažit se zachytit události, ale podmínky a okolnosti, za nichž se odehrávají.
Polský institut v Praze je partnerem 25. MFDF Ji.hlava.
biografie
Susan Sontag (1933–2004) byla vlivná americká esejistka, publicistka, romanopiskyně, režisérka, obhájkyně lidských práv a ženské emancipace. Její všestranné aktivity jsou dodnes úctyhodnou charakteristikou této veskrze renesanční ženy moderních dějin. Poprvé na sebe výrazně upozornila v roce 1964 esejem Poznámky o fenoménu camp. V českém překladu vyšly její esejistické knihy O fotografii, Ve znamení Saturna či S bolestí druhých před očima nebo román Vulkán. Zájem o film se nicméně prolíná celým jejím dílem.více o filmu
režie: | Susan Sontag |
scénář: | Susan Sontag |
dok.revue.
Film na festivalu
ročník festivalu: | 2021 |
sekce: | Susan Sontag: Filmování je výsada |