Rentgen rodiny: Střet hodnot
Celovečerní snímek íránské režisérky Firouzeh Khosrovani Rentgen rodiny zahajuje 11. března letošní jarní Ozvěny 24. ročníku MFDF Ji.hlava. Režisérka, která za snímek získala hlavní cenu na loňském ročníku festivalu IDFA, ve filmu vypráví velmi osobní příběh své rodiny, jenž divákům nabídne jasnou představu o politických událostech, vedoucích v roce 1979 až k íránské revoluci.
Alchymická pec
Jan Daňhel popisuje, jak koncipoval dokumentární portrét Alchymická pec o osobnosti a tvorbě Jana Švankmajera.
Bílá na bílé: Jsme jen dočasní pozorovatelé
Rozhovor s Vierou Čákanyovou, slovenskou režisérkou věnující se dokumentární tvorbě, dramaturgii a také pedagogické činnosti na VŠMU v Bratislavě, o jejím filmu Bílá na bílé.
CoroNation: COVIDíme
Janis Prášil ve svém eseji uvažuje nad filmy o pandemii koronaviru, mimo jiné i nad snímkem čínského disidenta Aj Wej-weje CoroNation, jenž podle Prášila poukazuje nejen na roli jednotlivce při zvládání kolektivní hrozby, ale i na dlouhodobá traumata, která způsobila jak pandemie, tak samotný čínský režim.
Epicentro: Chci, aby diváci viděli mé filmy nejen očima
Rozhovor se světoběžníkem rakouského původu Hubertem Sauperem, autorem snímku Epicentro o současné Kubě, kde se podle autora zrodilo americké impérium i filmová propaganda.
Hongkongské okamžiky: Hongkongský dokument v historických momentech
Dokumentaristka a teoretička Haruna Honcoop představuje současné hongkongské dokumenty a dodává jim potřebné historické exkurzy, jež pro přehlednost dáváme v textu do kurzivy.
Jak Bůh hledal Karla: Jeli jsme na polské hřiště, ale přivezli jsme si svůj manšaft
Rozhovor s dokumentaristy Filipem Remundou a Vítem Klusákem o jejich novém společném filmu Jak Bůh hledal Karla, který ukazuje, jak se v současném Polsku zneužívá náboženství a víra k manipulaci davů a k politickým účelům.
Jan Jedlička: Stopy krajiny
Dokumentarista Petr Záruba přibližuje svůj nový film Jan Jedlička: Stopy krajiny o malíři Janu Jedličkovi.
Miri fajta: Moje romská rodina
Dokumentaristé Martin Chlup a Petr Kačírek popisují vznik jejich společného dokumentu Miri fajta, což v romštině znamená Moje rodina. Dokument popisuje snahy mladého romského tvůrce Robina Strii vytvořit stejnojmenný romský sitcom a zároveň je portrétem Robina a dalších členů jeho týmu. V dalším plánu vybízí k úvahám o tom, co dnes u nás znamená romská identita.
Nová šichta: Doba kariéry na celý život skončila
Rozhovor s dokumentaristou Jindřichem Andršem.
Osobní život díry: Jde o to vidět, že svět je spíše děravý než plný
Filmař, hudebník a výtvarník Ondřej Vavrečka popisuje proces vzniku své osobité audiovizuální eseje Osobní život díry. „Jde o to vidět prázdno, chybění, prostory mezi. Zkrátka díry. Protože svět ve skutečnosti je spíš děravý než plný, což ukazuje struktura hmoty,“ objasňuje svůj záměr Vavrečka.
Pozorovatelna: Kontextem naší doby je nemít kontext
Debata nad snímkem Pozorovatelna izraelského dokumentaristy Ra´anana Alexandrowicze, které se zúčastnili odborník na Blízký východ Jan Fingerland, izraelsko-slovenská umělkyně Tamara Moyzes a teoretička vizuální kultury a zakladatelka platformy Fresh Eye Andrea Průchová Hrůzová.
Pripyat Piano
Eliška Cílková přibližuje svůj nový dokument Pripyat Piano, v němž pátrala po opuštěných klavírech i vzpomínkách v uzavřené zóně dávné černobylské tragédie.
Podle čaroděje
Vizuální umělkyně a teoretička Lea Petříková přibližuje koncepci a okolnosti vzniku jejího experimentálního filmu Podle čaroděje.
Krásně sviť a krásně hleď, z uší roste krasohled
„Náš film je vlastně důkazem toho, že poblíž vždycky existuje něco tak jednoduše krásného. A že vnímání člověka je nesmírně ojedinělá a fascinující věc, kterou má smysl kultivovat,“ píšou Tereza Chudáčková a Klára Ondračková o vzniku svého snímku Krásně sviť a krásně hleď, z uší roste krasohled. Jejich film se zaměřuje na detail, čímž se podle autorek běžné objekty stávají abstraktními a přestávají být pojmenovatelné.