Třetí den festivalu pozval do syrské jeskyně i na virtuální realitu
Sekce Svědectví letos nabídne jedenáct filmů: mezi nimi zaujme například Jeskyně syrského režiséra Ferase Fayyada; ten si z předloňské Ji.hlavy odvezl cenu za snímek Poslední v Aleppu, který byl následně nominován i na amerického Oscara. Film vypráví o podzemní nemocnici v obklíčené Ghoutě, kde tým oddaných lékařek neúnavně ošetřuje oběti bombardování. „Chtěl jsem, aby lidé viděli, že obyčejná žena dokáže úžasné věci. Snad to může změnit svět,“ tvrdí Feras Fayyad.
Sekce Opus Bonum, která reprezentuje to nejlepší ze světového dokumentu, čítá v letošním roce devět filmů. Mezi nimi například snímek Stále živá režisérky Roz Motimer, jejíž film Ji.hlava uvedla v mezinárodní premiéře. „Zvláštní souhra událostí mě přivedla do jednoho polského lesa. Později jsem zjistila, že na daném místě je zapomenutý hrob ženy. Když se dnes ohlédnu zpět, uvědomuji si, že tam celou tu dobu byla a vedla mě,“ říká Motimer o filmu, který připomíná historii násilí páchaného na Romech.
Z České radosti se dočkal premiéry Radovan Síbrt s filmem Postiženi muzikou o kapele The Tap Tap nebo Johana Ožvold s filmem The Sound is Innocent. Ji.hlavská sobota přinesla i Masterclass Barbory Chalupové a Víta Klusáka: představili svůj dokumentární film V síti, včetně několika vystřižených scén.
Inspirační fórum představilo Srećko Horvata
Tématem celodenních debat Inspiračního fóra byla demokracie. Vystoupila například Sophie Howe, která už tři roky úřaduje jako ‚komisařka budoucích generací‘ ve Walesu nebo politolog a specialista strategické komunikace NATO Jonathan Terra, který působil jako diplomat v Afghánistánu. Dokumentární dialog představil chorvatského filozofa Srećka Horvata. „Lidstvo by mělo přežít, pro všechny své dobré vlastnosti,“ řekl v rámci rozhovoru. „Ovšem také budujeme systém založený na vykořisťování zvířat a přírody,“ dodal Horvat.
23. Ji.hlava: největší přehlídka VR u nás
Letošní Ji.hlava slibuje také největší přehlídku VR-děl u nás. Nabídne jak VR-kino, tak instalace: představí lineární 360° filmy ve čtyřech komponovaných programech, ale také interaktivní zážitky (jejich instalacím je vyhrazeno šest prostorů v DKO). „Ve VR-zóně budou k vidění například díla, která staví na dojmu realističnosti a posilují prožitek svědectví v konkrétním časoprostoru,“ přibližuje dramaturgyně VR Andrea Slováková. K vidění je zde třeba nigerijský dokument Dcery Chiboku o únosu dospívajících dívek teroristickou skupinou Boko Haram. A nechybí ani instalace. Ty vtáhnou diváka do interpretací výtvarných děl nebo vytvářejí celé světy. Ostrov mrtvých nabízí virtuální interpretaci slavného díla švýcarského symbolistního malíře Arnolda Böcklina.
Na co se těšit?
Nedělní program nabídne nejdelší snímek třiadvacáté Ji.hlavy: Komunismus a síť aneb Konec zastupitelské demokracie režiséra Karla Vachka. Mnohahodinový film, autorův devátý, sleduje ve čtyřech částech současnou českou politiku, filozofii, náboženství a umění. „Důležitá myšlenka toho filmu je, že když chce žít člověk v pravdě, musí být taky sviňák. Protože pravda všechny bolí, a tak se vám zdá, že pravdu je líp nedělat!“ říká devětasedmdesátiletý Vachek.
Neděle přinese také dokument XY Chelsea Tima Traverse Hawkinse o osudu transženy Chelsey Manningové nebo snímek Králové Šumavy irského režiréra Krise Kellyho, který přibližuje postavu proslulého převaděče Josefa Hasila.
Inspirační fórum otevře téma klimatická krize. Diskutovat bude přední americký odborník na životní prostředí Bill McKibben, jehož kniha Konec přírody vydaná v roce 1989 vizionářsky vystihla dnešní stav klimatu. Vystoupí také Isabella Salton, ředitelka brazilské environmentální organizace Instituto Terra, která bojuje za záchranu brazilského pralesa nebo jihlavský rodák Aleš Palán, jehož kniha rozhovorů s šumavskými samotáři Raději zešílet v divočině se stala bestsellerem.