Ji.hlava 22: udělená ocenění
OPUS BONUM
Opus Bonum vybírá pozoruhodný dokumentární film roku z různorodé kolekce reprezentující tendence světového dokumentu. Všechny filmy jsou podstatné, a tak festival nabízí další hru: jeden porotce vybere jeden film, dílo zářivé.
-
Nejlepší světový dokumentární film 2018: Volný pokoj (Alexandra Kandy Longuet, Belgie, 2018)
-
Zvláštní uznání: Hovory s TGM (Jakub Červenka, Česká republika, Slovensko, 2018)
Vyjádření poroty:
Nejlepší světový dokumentární film 2018:
Film představuje kolektivní portrét skupiny vyděděnců kdesi uprostřed americké pustiny. Film Volný pokoj svým disciplinovaným filmovým jazykem a strohou kamerou odhaluje existenciální tragédii osamělých a zoufalých lidí.
Zvláštní uznání:
Rád bych věnoval (cenu) celovečernímu hranému filmu o rozhovorech prezidenta Masaryka s Karlem Čapkem. Tento film se, coby hraný, natolik odlišuje od všech dokumentů a experimentálních děl v této sekci, že s nimi nemůže soutěžit jako rovný s rovnými. Obdivuji jeho klasickou obraznost, soudržný scénář a vynikající výkony obou herců.
MEZI MOŘI
Mezi moři je soutěžní sekcí, která reprezentuje země a národy střední a východní Evropy, teritorium jejich vzájemných dějinných, politických či kulturních vztahů.
-
Nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy 2018: Timebox (Nora Agapi, Rumunsko, 2018)
-
Zvláštní uznání: Poslední autoportrét (Marek Kuboš, Slovensko, 2018)
Vyjádření poroty:
Nejlepší dokumentární film střední a východní Evropy:
Film Timebox jsme vybrali pro jeho pronikavé zkoumání moci a břemene paměti, novátorský přístup režisérky k autorství a její mistrovsky zvládnuté komplexní a emočně napínavé vyprávění. Jde o silně osobní film, jeho zaujetí psychologickými i politickými otázkami však vyvolává otázky, které rezonují a přesahují filmový příběh.
Zvláštní uznání:
Zvláštní uznání bylo uděleno snímku Poslední autoportrét za jeho vtipné i důvtipné zkoumání etických dilemat v dokumentaristice a s tím související ztráty svobod v širší společnosti.
MEZI MOŘI – STUDENTSKÁ SOUTĚŽ
-
Nejlepší studentský dokumentární film střední a východní Evropy 2018: Dobře udržované tajemství (Mihkel Oksmann, Estonsko, 2018)
-
Zvláštní uznání: Heavy Metal (Eugene Golovanevsky. Ukrajina, 2018)
Vyjádření poroty:
Nejlepší studentský dokumentární film střední a východní Evropy:
Vybrali jsme film Dobře udržované tajemství pro jeho vysoce originální, přesný a důstojný portrét skupiny starších lidí v Estonsku,kteří se dělí o pomluvy a básničky.
Zvláštní uznání:
Zvláštní uznání bylo uděleno filmu Heavy Metal, střídavě absurdnímu, nevázanému, zoufalému a šokujícímu portrétu skupiny lidí, kteří získávají železo ze zanedbaných budov.
ČESKÁ RADOST
Česká radost představuje prestižní výběr českých dokumentů. Není jenom soutěží o nejlepší z českých filmů, ale především oslavou jeho různosti v objevování nových témat i v dobrodružství kinematografického výrazu.
-
Nejlepší český dokumentární film 2018: Uzamčený svět (Karel Žalud, Česká republika, 2018)
-
Zvláštní uznání: Central Bus Station (Tomáš Elšík, Česká republika, 2018) a Sólo pro poslance a senátory (Tereza Bernátková, Česká republika, 2018)
-
Cena studentské poroty: Pasažéři (Jana Boršková, Česká republika, 2018)
Vyjádření poroty:
Nejlepší český dokumentární film:
Film naléhavým způsobem nutí k zamyšlení nad tím, jak je v současné společnosti chápána a realizována spravedlnost. Koho a za co trestáme? Může být represe nástrojem nápravy? Jaký je vztah mezi vězněným a tím, kdo ho vězní. Může se umění stát pozitivním nástrojem „nápravy“ v justičním systému a potažmo i v lidském společenství?
Zvláštní uznání:
Central Bus Station: Úspěšně umělecky zpracované příběhy několika protagonistů spojených s budovou jednoho autobusového nádraží, které sporným způsobem změnilo urbanistickou strukturu Tel Avivu. Ve filmu se prolíná magická poezie s nižšími patry současného života v Izraeli i historie s přítomností.
Sólo pro poslance a senátory: Cenu udělujeme za radikální filmové gesto, které svou přímočarostí odhaluje absenci politické imaginace a zanechává divačky a diváky ve stavu tragikomické opuštěnosti.
Cena studentské poroty:
Udělujeme cenu studentské poroty filmu Pasažéři, který dává interní vhled a porozumění přehlíženým a opovrhovaným lidem. Vybízí naší generaci k jejich začlení a vnáší nadějný pohled do jejich složitějších životů.
FASCINACE
Fascinace jsou velkou továrnou experimentální kinematografie, která film opřený o realitu zbavuje všeho, co jej tíží, a podstatným způsobem tak prohlubuje možnosti filmového vnímání.
-
Nejlepší experimentální dokumentární film 2018: Míchání a stínění (Richard Tuohy, Austrálie, 2018)
-
Zvláštní uznání: Vznášení (Patrick Bokanowski, Francie, 2018)
Vyjádření poroty:
Nejlepší experimentální dokumentární film:
Díky pečlivému provedení a odborné zručnosti vznikl vizuálně strhující meditativní cestopis, který náš pohled směřuje k neznámému, jinému. Film Blending and Blinding Richarda Tuohyho získává cenu za svou jednoznačnou vyrovnanost a naprostou eleganci.
Zvláštní uznání:
Námořní motivy a každodenní výjevy tvoří proud hudebních pohlednic. Kdyby šel vývoj jinou cestou, snad bychom viděli svět tvarů a forem jako v tomto krásném filmu. Zvláštní uznání si zaslouží film Vznášení Patricka Bokanowského.
FASCINACE: EXPRMNTL.CZ
Exprmntl.cz je soutěžní přehlídka nejnovějších českých experimentálních filmů, které se vztahují ke skutečnosti a neustávají v pátrání po nových výrazech jejího zpracování na filmový materiál a digitální formáty.
-
Nejlepší český experimentální dokumentární film 2018: Spolu sami (Diana Cam Van Nguyen, Česká republika, 2018)
-
Zvláštní uznání: nevím, kaluže (Anna Petruželová, Česká republika, 2018)
Vyjádření poroty:
Nejlepší český experimentální dokumentární film:
Hlasy z dálky patří skutečným osobám a doprovázejí animovaný obraz. Rozmarné kresby se střetávají s truchlivými svědectvími. Sen se stává pokračováním dokumentu a z dokumentu se stává intimní vyprávění o lásce a ztrátě, o životu a smrti a o dospívání. Jsme fascinováni: cenu České fascinace získává film Spolu sami Diany Cam Van Nguyen.
Zvláštní uznání:
Rozum a cit, láska, humor, inteligence! Zvláštní uznání si zaslouží film, který začíná šedivými tvary z informalistických obrazů a pak se náhle rozvíjí do organické radosti z deště, vody a hravých lidí. Starý dobrý český film se vrací, zatím ve formě umělecké inovace ve filmu nevím, kaluže Anny Petruželové.
PRVNÍ SVĚTLA
Sekce První světla uvádí první celovečerní filmy výrazných filmařů z celého světa s cílem sledovat hledání nových forem, proměnu témat a stylů. Tato díla se chtějí stát hlasem v zápase o svobodu a smysl dokumentárního filmu.
-
Nejlepší celovečerní debutový dokumentární film 2018: Portrét domácích (Joaquín Maito, Argentina, 2018)
-
Zvláštní uznání: Kluk z války (Cyprien Clément-Delmas, Igor Kosenko, Německo, Česká republika, 2018)
-
Cena studentské poroty: Kluk z války (Cyprien Clément-Delmas, Igor Kosenko, Německo, Česká republika, 2018)
Vyjádření poroty:
Nejlepší celovečerní debutový dokumentární film:
S pomocí invenční eseje zaměřené na svět koček a psů se tvůrci podařilo proměnit obrazy v postavy nového politického diskurzu a filmové řeči.
Zvláštní uznání:
Vrstevnatý portrét mužství, který s umným využitím humoru a empatie zkoumá rozcestí mezi mládím a dějinami, ideály a iluzemi.
Cena studentské poroty:
Celovečerní debut vyniká jedinečným dramaturgickým zpracováním a kombinací různých vyprávěcích technik. Studentská porota sekce První světla uděluje cenu filmu režisérského dua Igor Kosenko a Cyprien Clément-Delmas Kluk z války, který pojednává o srážce naivních představ s válečnou realitou očima osmnáctiletého mladíka. Svou upřímností tak zároveň poukazuje na problém současné mladé generace.
KRÁTKÁ RADOST
Krátká radost nabízí výběr nejlepších evropských krátkých filmů – svrchovaných děl, která prozkoumávají na malém a ještě menším prostoru možnosti a sílu dokumentu.
-
Nejlepší krátký dokumentární film 2018: The Holiday Inn-Side (Charby Ibrahim, Austrálie, 2018)
SVĚDECTVÍ O POLITICE
Svědectví o politice vytvářejí prostor, ve kterém se hlasy a vize prolínají s obrazy a rytmem, obsahová naléhavost s formální neústupností. Soutěžní přehlídka nejpodstatnějších letošních dokumentů s politickým přesahem.
-
Nejlepší svědectví o politice 2018: Mlčení těch druhých (Almudena Carracedo, Robert Bahar, USA, Španělsko, 2018)
-
Zvláštní uznání: Pořád natáčet (Ghiath Ayoub, Syria, Francie, Libanon, Katar, Německo, 2018)
Vyjádření poroty:
Nejlepší svědectví o politice:
Paměť nelze vymazat. I tak lze parafrázovat poselství filmu The silence of the others se silný emocionální nábojem. Oběti Frankova režimu hledají po 40 letech spravedlnost doma i za hranicemi země. Nejde jen o změnu klíčového zákona, který chce vymazat historickou pravdu. Přece musíme soucítit s lidmi, kteří, na sklonku života, chtějí nalézt, získat a důstojně pohřbít ostatky svých bližních, zavražděných nelidským režimem. Šokující je i zjištění, že tento režim odebírat děti rodičkám, které považoval za nevyhovující. Tato nepotlačitelná paměť je podstatnou součástí hledání národní identity Španělska, která má ovšem přesah i do osudu ostatních evropských národů. Jak kdysi pravil Václav Havel: Kdo nezná svou minulost, je odsouzen ji opakovat.
Zvláštní uznání:
Porota by ráda udělila zvláštní uznání filmu Pořád natáčet. Obraz je obrana před časem i před lží. Snímek je výjimečný tím, že není pouhým zobrazením války, která trhá srdce civilizovaného světa. Snaží se zachytit místy až bláhovou snahu vnutit válečné realitě nádech normálního života: běžec mezi ruinami, děti malující plot všemi barvami, nahrávací studio v obleženém městě, východy slunce před nálety migů. Drsný, a přitom poetický film, navíc vykoupený životy těch, kteří ho natáčeli.
SVĚDECTVÍ O POZNÁNÍ
Svědectví o poznání jsou soutěžní sekcí filmů, které nově definují žánr vědeckého dokumentu. Hranice lidského poznání, hranice zobrazitelného – a možnosti jejich překračování.
-
Nejlepší svědectví o poznání 2018: Pravda o vraždících robotech (Maxim Pozdorovkin, USA, 2018)
Vyjádření poroty:
Nejlepší svědectví o poznání:
V soutěži se objevila řada pozoruhodných snímků se silným autorským vkladem. Než tedy vyhlásíme vítěze kategorie, považujeme za důležité zmínit snímek Všechny slzy, který porotu zaujal svým originálním přístupem k tématu. A nyní k vítězi! Porota vybrala vítězný film nejen z důvodu skvělého řemeslného zpracování, ale i proto, že se věnuje dilematům, která pro naši civilizaci začínají být více a více aktuální. Vítězem je Pravda o vraždících robotech.
SVĚDECTVÍ O PŘÍRODĚ
Svědectví o přírodě jsou soutěžní přehlídkou letošních dokumentů, které vytříbenými filmovými prostředky hovoří o zániku a vzniku, o hrozbách a výzvách, o člověku jako součásti i jako úhlavním nepříteli přírody.
-
Nejlepší svědectví o přírodě 2018: Vítejte v Sodomě (Florian Weigensamer, Christian Krönes, Rakousko, 2018)
Vyjádření poroty:
Nejlepší svědectví o přírodě:
Život lidí na skládce elektronického odpadu v Ghaně je metaforou lidstva a jeho chování k planetě. Zatím co přírodní ekosystémy neprodukují žádný odpad, lidstvo toho bohužel není schopné. Každodenní ''recyklace'' odpadu z civilizovaného světa probíhá způsobem, který právem ghanské skládce přisuzuje jméno Sodoma. Film je vizuálně velmi atraktivní díky precizní práci filmařů s postapokalyptickou estetikou. Navíc se nejedená o prvoplánovou ekologickou výchovu, jelikož se film dotýká také témat jako je migrace, gender, sexuální orientace a sociální nerovnost. Porotu fascinovalo, jak lidé žijící na skládce odpadu mají i přes své děsivé životní podmínky stále chuť zažívat radost a přátelství a sní o lepší budoucnosti.
CENA DIVÁKŮ
-
Cena diváků 22. MFDF Ji.hlava: Kibera: Příběh slumu (Martin Páv, Česká republika, 2018)
CENA ZA PŘÍNOS SVĚTOVÉ KINEMATOGRAFII
-
Jean-Luc Godard
AUDIOREPORT
-
Vítěz: Vaše naše divadlo (Lucie Vyhnálková, Ivan Studený)
SILVER EYE
-
Cena Silver Eye za nejlepší celovečerní film trhu East Silver: Až přijde válka (Jan Gebert, Česká republika, Chorvatsko, 2018)
Vyjádření poroty:
Cena Silver Eye za nejlepší celovečerní film trhu East Silver:
Snímek, který s nečekanou otevřeností ukazuje nebezpečný vzestup mladého lídra polovojenské organizace Slovenskí branci, zachycuje ve větším obrazu zárodky vzniku totalitního myšlení.
NEJKRÁSNĚJŠÍ FESTIVALOVÝ PLAKÁT
- Festival Identity: Taiwan International Documentary Festival
- Cena diváků: Academia Film Olomouc