Dokumentární radost do vašich kin a domovů!
Česká radost v českých kinech představuje vybrané dokumentární snímky ze soutěžních sekcí Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava a přináší je do kinodistribuce a online na DAFilms.cz.
Dokumentární radost do vašich kin a domovů!
Česká radost v českých kinech představuje vybrané dokumentární snímky ze soutěžních sekcí Mezinárodního festivalu dokumentárních filmů Ji.hlava a přináší je do kinodistribuce a online na DAFilms.cz.
Dokumentární projekty ve fázi postprodukce, které byly prezentovány na 18. ročníku Docu Talents from the East @Sarajevo FF v rámci Cinelink Industry Days.
--------------
80 Angry Journalists(80 Angry Journalists)Země původu: Rumunsko, Chorvatsko, Írán, Katar Synopse: Rumunka a Íránka se spřátelí během studií medicíny v Bukurešti. Spojují je tatáž přání a sny, které si chtějí splnit v budoucnosti i vzájemně sdílená tajemství. Íránská revoluce z roku 1979 je sice rozdělí, ale jejich přátelství pokračuje formou dopisů. Zatímco se Rumunsko blíží revoluci v roce 1989, dvě kamarádky oscilují mezi strachem z přítomnosti, touhou po změně a nadějí na jinou budoucnost. Film vycházející z archivních pramenů vypráví o neoficiální historii z perspektivy žen, které přežily útlak. Životopis režiséra: Vlad Petri se zajímá o politická a sociální témata, přičemž často kombinuje osobní záběry s materiálem z oficiálních archivů. Jeho filmy, které se pohybují na pomezí dokumentu a fikce, byly promítány na mezinárodních festivalech v Rotterdamu, Sarajevu, Jihlavě i jinde. Je držitelem tří rumunských cen GOPO – za nejlepší debut (2015) a nejlepší krátký film (2021, 2022) a zvláštního uznání poroty v Sarajevu (2021). Z jeho dosavadní filmografie uveďme alespoň Bucuresti, unde esti?, The deer passed in front of me (krátký film) a Același vis (krátký film). Producentská společnost: Activ Docs Activ Docs je rumunská producentská společnost, která se zaměřuje především na autorské a sociální dokumentární filmy zkoumající společnost a člověka z pohledu politiky a brojící proti klišovitému a mocenskému zobrazování novými, aktivními způsoby, jež vybízejí k angažovanosti. |
Dad's Lullaby (Татова колискова)Země původu: Ukrajina Synopse: Serhiy se po třech letech války mezi Ukrajinou a Ruskem vrací domů vyhořelý a traumatizovaný. Byl vojenským velitelem a nesl odpovědnost za životy druhých. Nyní chce mít klid pro sebe i svou rodinu. Začne pracovat na noční směny a krátký čas na odpočinek věnuje svým třem synům a ženě. Období rodinného znovushledání mu přináší potěšení, ale když manželé čekají holčičku, dopadnou na něho stíny války. Další dítě pro Serhye znamená novou naději i zodpovědnost. Nejprve se usilovně pokouší udržet vztah při životě, ale nakonec, krátce po narození miminka, nevydrží všudypřítomný tlak a odchází od rodiny.. Životopis režisérky: Po získání magisterského diplomu v oboru komunikace Lesia absolvovala filmový program Serhie Bukovského. Od roku 2021 studuje režii dokumentárních filmů na mezinárodní filmové škole DocNomads. Často se zabývá takovými tématy, jako jsou duševní zdraví nebo dopady války. V rámci workshopu IndieLab pro mladé filmaře režírovala šestnáctiminutový film Strong, But Not Steel. V roce 2018 byl tento krátký film vybrán do Global Short Doc Forum, které organizuje nezisková společnost One World Media. Dad’s Lullaby je Lesiin první dlouhometrážní režisérský počin Producentská společnost: Lesia Diak Lesia Diak pracovala pro producentskou společnost UpUa Studio, ale v důsledku války na Ukrajině začala být producentská práce na ukrajinském území velmi obtížná, proto si své filmy nyní produkuje sama a současně hledá potenciální partnery a koproducenty v Evropě. |
So Far from Mikulov (Daleko od Mikulova)Země původu: Česká republika, Slovensko, USA Synopse: Mladé české imigrantce Marii se podařilo prorazit v mimořádně soutěživém prostředí newyorských fotografů. Přitom se začala věnovat zcela nové umělecké disciplíně. Protože potkala Thomase. Film sleduje tříleté období v soukromém i profesním životě Marie a Thomase, kteří jsou životními i pracovními partnery, a dokumentuje jejich tvůrčí zápal a posedlost uměním, odvahu uskutečnit své vize a nesmírné úsilí, které je k tomu zapotřebí. Divák je svědkem okamžiků, které formují kariéru mladých umělců, i vší nejistoty, kterou musí překonat, aby si splnili své sny. Životopis režisérky: Marie Dvořáková je česká filmařka působící v New Yorku. Je držitelkou studentského Oscara za krátký film Kdo je kdo v mykologii. Její dílo se objevilo v užším výběru do AICP Show v newyorském MoMA a soutěžní přehlídky mladých režisérů v Cannes. V letech 2016 až 2019 Marie provozovala artové kino umístěné v historicky významné České národní budově na Manhattanu. Pracovala také jako kreativní ředitelka animovaného studia The Studio NYC v New Yorku, kde získala zkušenosti s 2D/3D animací a motion grafikou. Je absolventkou FAMU a Tisch School of the Arts na NYU. Producentská společnost: Evolution Films, s.r.o. Česká producentská společnost Evolution Films, která vznikla v roce 2006 v Praze, produkuje celovečerní filmy (Velká premiéra, 2022, rež. Miroslav Krobot), TV seriály, dokumentární filmy (pravidelná spolupráce s Olgou Sommerovou, Červená, 2017, Český lev za nejlepší dokumentární film, a Magický hlas rebelky, 2014 a Filmové lázně, 2015, rež. Miroslav Janek, Český lev za nejlepší televizní dokumentární film nebo cyklus), hudební videoklipy a animace pro různé projekty České televize. |
Street Poets (Traficantes de Palavras)Země původu: Polsko Synopse: Mladý pár pouličních básníků Brisa a Guaxi žije ve favelách brazilského města Salvador da Bahia. Živí se básnickými a hudebními performancemi v prostředcích hromadné dopravy. Hlásí se k uměleckému hnutí Poets from The Marge, které se zrodilo v šedesátých letech, za časů brazilské diktatury. Jejich jedinou zbraní jsou slova. Přejí si revoluci zažehnutou sociálním uvědoměním a bojují za základní lidská práva. Životopis režisérů: Michał Mądracki je filmař a producent. Od roku 2008 spolupracuje spolu se svým bratrem Maciejem a Gillesem Leporem se studiem MML. Jejich dokumentární filmy a videoinstalace jsou prezentovány v uměleckých prostorech a na mezinárodních filmových festivalech. Edyta Adamczak je autorkou krátkých animovaných filmů. Její předchozí snímek Sie zjada (Eatself, 2018) se promítal mimo jiné na 61. ročníku DOK Leipzig, 43. ročníku festivalu v Hongkongu, 58. ročníku festivalu v polském Krakově a 21. ročníku festivalu v mexickém Guanajuatu. Její poslední animace Blooming Brain (2022) bude mít polskou premiéru na 62. ročníku MFF v Krakově. Vyučuje animaci na Polsko-japonské akademii informačních technologií ve Varšavě. Producentská společnost: MML studio MML Studio působí od roku 2008 v Polsku. Jeho dokumentární filmy a videoinstalace lze vidět v uměleckých prostorech či na mezinárodních filmových festivalech, jako jsou FID Marseille, FNC Montreal, MFF Oberhausen nebo IDFA a v institucích jako Anthology Film Archives nebo MoMA v New Yorku. |
The Boundaries of Fidelity (Hranice vernosti)Země původu: Slovensko, Česká republika Synopse: Dokumentární snímek Hranice vernosti je intimní sondou do společnosti, partnerství, temných míst a našich niter. Sleduje, co se stane, jestliže se rozhodneme rozejít s všeobecně přijímanými normami párového soužití a vydat se na minové pole emocí, strachů, nejistot a vnitřní svobody. Jedná se o autorský dokument vycházející z příběhu partnerů odhodlaných hledat vlastní cestu, což se ukáže být náročnějším, než se zprvu zdálo, a oba to změní jednou provždy. Životopis režisérky: Debut Diany Fabiánové Můj soukromý měsíc měl premiéru na MFF v Locarnu a posléze byl uveden na více než 150 festivalech. Koproducentem filmu byla TV ARTE a film si již před dokončením zakoupila řada evropských televizí a americký vzdělávací program pro střední a vysoké školy MED. Edukativní verze pro děti s názvem Měsíčky (Monthlies) vznikla díky crowdfundingu, kde ji finančně podpořili lidé z 33 zemí. V té době to byl nejúspěšnější slovensko-český projekt na domácích i mezinárodních crowdfundingových platformách. Světová premiéra filmu se konala ve stejný den na více než 200 místech ve 22 zemích světa. Producentská společnost: Dayhey, s.r.o. V posledních letech se společnost věnuje přípravě mnoha filmových projektů, z nichž uveďme alespoň ty, které podpořil slovenský Audiovizuálný fond: televizní seriál s environmentální a ekologickou tematikou Be Minimal, celovečerní dokumentární film o praktikách realitních developerů BIRD HILL, celovečerní film Ráčik a koprodukční animovaný film Diplodocus, na němž společnost pracuje již dva roky. |
Tomorrow (Holnapi Nap)Země původu: Maďarsko, Portugalsko, Belgie, Írán Synopse: Peter, rozvedený muž středního věku, žije osamělým životem v neudržovaném domě na samotě s výhledem na Budapešť. Domluví si rande online, ale žena se neukáže a vše skončí neúspěchem. A nepřijdou za ním ani jeho děti, přestože se na jejich návštěvu chystal. Tak zůstává izolovaný od společnosti v rozlehlém domě, dokud se neseznámí s Hannou prostřednictvím webových stránek Couch Surfing, kde si baťůžkáři domlouvají přenocování zdarma v soukromých bytech. Hanna ho požádá, jestli by u něj mohla přespat, a svou přítomností výrazně naruší izolovanost jeho domácnosti. Druhý den Hanna odjíždí. Životopis režiséra: Khosro Khosravi se narodil v íránském Teheránu. V dětství začal účinkovat v divadle a pokračoval v tom, dokud nezačal studovat film a filmová studia na teheránské Soore University. Později získal magisterský titul na DocNomads, podpořené Evropskou komisí. Doposud se úspěšně uplatnil hned v několika filmových disciplínách. Producentská společnost: Projekt vznikl s podporou maďarské filmové školy DocNomads. |
What's to be done? (Što da se radi?)Země původu: Chorvatsko Synopse: Željko je šéfem odborů v závodě Gredelj vyrábějícím vlakové vagony. Jeho zástupce Mladen spáchal sebevraždu poté, co odbory zorganizovaly masivní veřejné protesty. Željko se zmítá mezi pocity viny za Mladenovu smrt a očekáváním dělníků, že povede stávku, která překazí vládní plány uvalit na továrnu nucenou správu, jak si to přeje EU. Po 10 letech bojů za práva pracujících se dělníci znovu shromáždí v opuštěné, zničené továrně. Tento film nakonec vyplní jejich poslední přání ohledně závodu Gredelj. Životopis režiséra: Goran Dević studoval práva, archeologii a filmové umění na Akademii múzických umění Záhřebské univerzity v Chorvatsku. Vyučuje dokumentární film na Academii múzických umění a je autorem mimo jiné těchto oceňovaných dokumentárních snímků: On the Water (2018), The Steel Mill Café (2017), Two Furnaces for Udarnik Josip Trojko (2012), Don Juan: Excuse Me, Miss (2010), The Flood (2010), Happy Land (2009), Three (2008), I Have Nothing Nice to Say to You (2005), Imported Crows (2004). Film Černí (2009), jehož byl spolurežisérem, byl jeho dlouhometrážním debutem a získal několik cen: Velkou cenu na MFF v Lublani 2009, Velkou cenu na Autorském filmovém festivalu v Srbsku 2009, cenu FIPRESCI a zvláštní ocenění za režii na filmovém festivalu Cottbus 2009. Retrospektivy jeho dokumentárních filmů byly uvedeny v Arsenal Berlin a na filmovém festivalu Crossing Europe v Linci. Producentská společnost: Petnaesta Umjetnost Producentskou společnost 15th Art Productions (Petnaesta umjetnost d.o.o.) se sídlem v chorvatském Záhřebu založil v roce 2007 režisér Goran Dević a producent Hrvoje Osvadić. Původně se společnost věnovala převážně produkci dokumentárních filmů se silnými sociálními tématy, ale v poslední době se začala zabývat také hranými filmy. Portfolio společnosti zahrnuje přes 25 dokumentárních a hraných filmů i 12dílný televizní dokumentární cyklus pro chorvatskou národní televizi |
You Know It’s Going To Be About War (Ти знаєш, що це буде про війну)Země původu: Norsko, Ukrajina Synopse: You Know It's Going To Be About War je kolektivní portrét Ukrajinců ve válce. Po několika měsících se lidé začínají navracet k běžnému životu, přestože nad jejich městy stále visí neviditelná hrozba možného raketového útoku – potřeba normálního života začíná vítězit nad strachem ze smrti. Všechny protagonisty spojuje blízký vztah k režisérce. Upřímné rozhovory s přáteli a rodinou režisérce slouží k hledání způsobu, jak se zorientovat v nové realitě, kdy se válka stává rutinou bez viditelného konce. Je to cesta oslavující život válce navzdory. Životopis režisérky: Olha pracovala jako střihačka komerčních projektů na volné noze, ale toužila proniknout do jiných sfér filmového průmyslu. Začala pracovat v kyjevské producentské společnosti Minimal Movie, kde zastávala pozici asistentky režiséra a producenta při vzniku různých dokumentárních projektů, dokud Rusko nezahájilo rozsáhlou invazi do Ukrajiny. Po invazi se Olha rozhodla učinit další krok a režírovat krátký dokumentární film o svých osobních zkušenostech se životem v zemi, v níž zuří válka. Producentská společnost: Montevideo Tromsø AS Montevideo je producentská společnost v severním Norsku, kterou řídí norsko-severoirská dvojice. Po sedmiletém působení v komerčních produkcích v Norsku i ve světě se oba rozhodli navrátit ke svým kořenům a produkovat hrané i dokumentární filmy. Svůj první dokumentární film představí na letošním festivalu. |
Yoyogi (Yoyogi)Země původu: Estonsko, Japonsko Synopse: Yoyogi je místem svobody přesahujícím vše lidské. Jako první let do nebes. Film kombinuje dva podivně osobité přístupy, které se zdánlivě překrývají. Na jedné straně se jedná o rezervované, svou suchopárností téměř vědecké pozorování běžných scén v parku, ale na druhé straně snímek budí dojem jisté magičnosti, kdy se obyčejné situace zdají zhola nemožné. Životopis režiséra: Max Golomidov je kameraman, kolorista a režisér. Narodil se v roce 1984 v estonském Tallinnu. V roce 2008 dokončil studium kamery na tallinnské Baltské filmové a mediální škole. Jako kameraman pracoval na takových dokumentárních filmech jako Mraveniště a Hipodrom režírovaných Vladimirem Loginovem. Je autorem barevných korekcí u filmů Rubiks Road režisérky Laily Pakalniny a Příbuzní režiséra Vitalije Manského. V roce 2014 se Max odstěhoval do Tokia, kde dostal nabídku na tvorbu barevných korekcí. Yoyogi je jeho režisérským debutem. Film se odehrává v tokijském parku Yoyogi. Producentská společnost: Allfilm Allfilm je producentská společnost působící od roku 1995, jejíž projekty získaly nominace na Oscara a Zlatý glóbus. Společnost se zabývá vývojem a produkcí kvalitních hraných filmů a dokumentů i televizních seriálů a reklam. Společnost působí také jako koprodukční partner a poskytuje producentské služby na principu vratky uznatelných nákladů. V průběhu let Allfilm produkoval přes 80 filmů, včetně 23 mezinárodních koprodukcí. |
Iluze
Režie: Kateřina Turečková
Producentka: Markéta Janečková
Česká republika, 2018, 60'
Máme na víc
Režie: Robin Kvapil, Radim Procházka
Producenti: Radim Procházka, Robin Kvapil
Česká republika, 2018, 74'
Pasažéři
Režie: Jana Boršková
Producentky: Jarmila Poláková, Taťána Marková (Film & Sociologie)
Česká republika, 2018, 77'
Bo Hai
Režie: Dužan Duong
Producent: Jan Syruček
Česká republika, 2017, 26 min
Malá
Režie: Diana Cam Van Nguyen
Producent: FAMU
Česká republika, 2017, 10 min
Milda
Režie: Pavel Křemen
Producent: REALFILM PRODUCTION s.r.o
Česká republika, 2017, 75 min
Poslední šichta Tomáše Hisema
Režie: Jindřich Andrš
Producenti: Šimon Tomáš (Studio FAMU), Augustina Micková
Česká republika, 2017, 30 min
Skokan
Režie: Petr Václav
Producent: Jan Macola (Mimesis Film)
Česká republika, Francie, 2017, 94 min
Všechno bude fajn
Režie: Robin Kvapil
Producent: Čestmír Kopecký (První veřejnoprávní s.r.o.)
Česká republika, 2017, 65 min
│││││|||| │
Režie: Petr Salaba
Producent: Ondřej Šejnoha
Česká republika, 2017, 27 min
0